En dag med Kundservice

I vår serie en dag med MBAB har vi nu kommit fram till att följa vårt Kundserviceteam där Lee Repfennig och Tobias Johansson arbetar.

Dagen för kundserviceteamet börjar klockan 7:00, då felanmälan öppnas upp för både hyresgäster och kunder via förvaltningsuppdrag. Lee får snabbt sitt första samtal. ”Våra hyresgäster uppskattar den personliga kontakt dom får med oss via telefon” säger Lee samtidigt som hon lägger in en nyinkommen felanmälan som skickas direkt till ansvarigt områdesteam. ”Men man kan som hyresgäst med fördel även lägga in sin felanmälan via vår kundwebb som är öppen dygnet runt, det går både snabbt och enkelt” säger Lee och visar hur man via kundwebben kan följa sin felanmälan.

Innan reception, Bobutik och kundservicetelefonen öppnas upp hanteras inkomna ärenden under kväll/natt och dagens kommande ärenden förbereds. ”Vi svarar på mejl, hanterar ärenden som har kommit in via vår hemsida , förbereder kontrakt, nycklekvittenser…ja, allt som går att förbereda” säger Tobias.

Klockan 8.00 öppnas dörrarna och samtliga telefoner. Tobias tar emot dagens första besök, det är en  blivande hyresgäst som kommit för att skriva på sitt nya hyresavtal och för att välja tapeter till det nya boendet. ”Det är alltid trevligt att kunna erbjuda både nya och befintliga hyresgäster åtgärder i deras lägenheter ” säger Tobias samtidigt som han visar den nya hyresgästen de olika valen som Bobutiken erbjuder.

Som befintlig hyresgäst kan man be om en önskemålsbesiktning för att få åtgärder gjorda i sin lägenhet, då kommer en besiktningsman från MBAB till lägenheten och ser över skicket på tapeter, golv m.m. Är det så att det ännu inte blivit dags för t.ex. en omtapetsering eller liknande så går det ändå bra att beställa detta genom Bobutiken och då räknar vi ut hur stor del av kostnaden MBAB står för och hur stor del hyresgästen själv står för.

Bobutikens utbud är stort, här finns köksluckor, golv, kakel m.m. ”Vi har färger som sträcker sig från enklaste vitt till tuffaste lila, det ger valfrihet ” säger Tobias när han lägger tillbaka de tapetprover som den nya hyresgästen har valt mellan.

Vid 9.00 börjar det komma in fastighetsskötare och lokalvårdare. Det är dags för en gemensam fika. ”Den är guld värd” säger Lee. ” Vi pratar ihop oss om vad som händer och lär känna varandra.”

Under dagen fortsätter det att ringa både på felanmälan och kundservicetelefonen och besöken trillar in. Det är väldigt varierande frågor. Mellan felanmälningar och kontraktsskrivningar är det någon som vill beställer fler nycklar, en annan vill hyra en lokal, en kvinna vill hyra ut i andrahand, en tjej vill säga upp sin lägenhet och en annan vill låna kvarterslokalen. Efter ett avslutat samtal angående köpoäng och köregler tar Tobias tillfället i akt att kolla upp intresseanmälningarna till de lediga lägenheterna som lagts ut på hemsidan. Det börjar bli dags att boka in visningstider så att vi kan erbjuda lägenheterna under morgondagen konstaterar han.

Lee lägger in ett nytt hyresobjekt i systemet när hon får ta emot ett samtal från vår samarbetspartner ÖBT gällande en störning som inrapporterats under natten. ”Vi har väldigt skötsamma hyresgäster” säger Lee men ibland blir det fel och då måste vi försöka hitta en bra lösning. ”Det är viktigt att den som upplever att de störs av sin granne kvällar och nätter ringer till vår störningsjour direkt när störningen sker så att de kan göra en utryckning och dokumentera händelsen åt oss” säger Lee och skriver ut en anmodan om bättring till berörd hyresgäst.

Klockan 16.00 är arbetsdagen slut och vi lämnar Tobias och Lee. ”Det är ett fantastiskt roligt och varierande arbete vi har. Vi får möta så många härliga människor under en arbetsdag. Kontakta oss gärna, vi är till för er”