Henrik Fastighetsskötare

En dag med en fastighetsskötare

Henrik Lindell är en av våra 14 fastighetsskötare på Mörbylånga Bostads AB. Han jobbar i team Syd i Färjestaden med ansvar för bostadsområden som tex Marmor & Granitvägen, Sjöbergs Äng, Hasselstigen m.fl. men har även lokaler såsom förskolan Vitsippan, Äppelvägens äldreboende, Björnhovda företagsby m.m. i sitt teams ansvarsområden. Vi ska nu få följa honom under en dag på jobbet.

Henrik är på plats på Industrigatan 2 i Färjestaden straxt innan 7:00 och tar en snabb kaffe med sina kollegor och stämmer av lite kort om det händer något speciellt under dagen. Därefter beger han sig i väg i sin bil för att kontrollera allmänbelysningen i utemiljöerna. ”De första timmarna på dagen arbetar man ofta med uppgifter som inte kräver kontakt med hyresgästerna, så hyresgästerna får sova och äta frukost i lugn och ro” säger Henrik. Henrik hittar några armaturer som inte lyser och byter lampor i dem. Därefter sätter han sig i bilen igen för att bege sig till Smaragdskolan.

LöptextFastsighetsskötare testar brandlarm 200Väl framme på Smaragdskolan kontrollerar han och en kollega att brandlarmet fungerar som det ska. De passar även på att göra detta i Färjehallen som ligger i närheten. Smaragdskolan och Färjehallen ingår i förvaltningsavtalet MBAB har med Mörbylånga kommun.

Klockan börjar nu närma sig 9:00 och Henrik beger sig mot kontoret igen. Innan han tar en fikapaus med sina kollegor vill han stämma av vilka arbetsorder från felanmälan som ligger på honom.

Löptext fastighetsskötare rensar diskho 200Efter fikat är det dags att börja jobba med inkomna felanmälan. Först ut är en hyresgäst som har stopp i vasken. Hyresgästen var hemma och vaken när vi ringde på. Henrik har redan sugproppen med sig och arbetet kan börja.

Stopp i vasken orsakas väldigt lätt av fett, varför det är jätteviktigt att torka av stekpannor med hushållspapper och inte hälla olja i vasken, säger Henrik.

Efter lite vaskrensning åker vi till Marmorvägen där en dam har problem med toalettstolen, den vill inte spola. Väl framme ringer Henrik på men det är ingen som öppnar. Vi tittar på arbetsordern och där står att vi får gå in med huvudnyckel. ”att få använda huvudnyckel underlättar jättemycket för oss fastighetsskötare” säger Henrik. Toalettproblemet löser vi tillfälligt men ytterligare åtgärder måste till varpå Henrik kontaktar en av MBAB´s rörmokare för vidare arbete.

Sen är det dags för en tur till Hälsocentralen där en kollega behöver hjälp med att lyfta en tyngre apparat och därefter till Hasselstigen där Telia behöver hjälp att komma in i ett förråd för att kontrollera internetanslutningarna.

Löptext fastighetsskötare lagar tvättmaskin 200Henrik kollar sina mail på telefonen och ser att han har fått en felanmälan på en tvättstugan i ett närliggande område. Vattnet är kvar i maskinen och luckan kan inte öppnas. Vi åker dit för att fixa felet och efter de tar vi lite lunch.

Efter lunch avrapporterar vi de arbetsorder som är genomförda. En del ärenden är klara och kan avslutas medan andra måste invänta material eller tas vidare i organisationen. WC-stolen på Marmorvägen är ett sådant exempel. Den var för gammal och kunde inte lagas på ett bra sätt.

Klockan 13:00 har vi ett inbokat möte med en ny hyresgäst. Hyresgästen har bara bott i sin lägenhet på månadsgatorna i två veckor och vill att vi visar tvättstuga, förråd och soprum.
Vi passar även på att visa hur spisfläkten fungerar och hur man rengör filtret på bästa sätt. Under besöket ringer Henriks telefon. Det är från kundservice på kontoret som meddelar att en hyresgäst precis har ringt in om ett kylskåp som är trasigt. Vi åker dit direkt efter att besöket hos den nya hyresgästen är avslutat.

Löptext fastighetsskötare lagar kylskåp 200Kylskåpet var mycket riktigt trasigt. Denna gång hade vi tur och det hjälpte att byta termostaten, vilket Henrik hade med sig i bilen. Kylskåpet var fungerande igen efter 30 minuter. Annars hade vi varit tvungna att åka och hämta en lånekyl och invänta reservdelar.

På väg tillbaka ser Henrik att en lampa som byttes i början av dagen fortfarande inte har tänts vid skymning. Han svänger förbi och upptäcker att säkringen på lyktstolpen är trasig.

Dagen avslutas med lite administrativ tid framför datorn där Henrik avrapporterar utförda felanmälningar och beställer reservdelar som behövs för att kunna avsluta andra felanmälningar.

 

Nu när arbetsdagen är slut tackar vi Henrik för att vi har fått följa med honom under en dag på jobbet. Henrik har beredskap för akuta fel denna vecka så han tar arbetsbilen med sig hem för att snabbt kunna hjälpa våra hyresgäster om några akuta fel skulle inträffa.